Sunday 31 January 2010

Can u heal by my wound?

"Siapakah aku sebenarnya?"Bilamana aku diberi pilihan oleh seorang pemerintah.Maka,dasarnya pemerintah,memberikan perintah dan akan menunggu..menunggu hasilnya.Lantas aku pun memberikan ikrar untuk menghasilkan.Aku cuba menzahirkan sebuah hasil.Tapi cubaan zahir tidak kan sama mampunya dengan batin..Our very eyes are sometimes like our judgements,BLIND...Maka bilamana aku diberi pilihan,aku tidak mampu menolak kerana sebaik-baik pemerintah adalah yang memberi pilihan.Aku tak akan menolak pilihan ini..Akan ku 'tunggu' bersama-sama pemerintah.Hanya kerana aku bukanla sosialis, yang menolak pilihan Tuhan,kerana Tuhan melihat semua manusia sama di sisi-Nya ? Tidak..Bukan begitu..
Wahai pemerintah,jangan berusaha berfikir untuk merubah perintah yang sedang dilaksanakan, kerana hal itu akan mengganggu pengembaraanku..
Apakah aku sebenarnya...?

Kelihatannya kita sedang jauh mengembara....untuk mendekatkan apa yang tidak begitu jauh tetapi hakikatnya jauh...

Mencari mana hulu,mana hilir..mencari apa??Mencari satu kuasa.Kuasa apakah.Usah dipersoal,tidaklah aku reti untuk mengajar kalian..hanya aku reti untuk mengajar diriku bahawa kuasa itu wujud.Andai keruh hulunya,keruhkah hilirnya?Tidak bukan...Tidak begitu semestinya.Aku mahu kuasa.Berikan aku "kematian" atau "kebebasan".Samaada kematianku akan menjadi satu tragedi atau kematian kita akan menjadi satu statistik..Kedua-duanya tidak ku mahu! Segala yang aku mahu adalah bebas! Tapi,bagaimana...

Aku tidak mahu menjadi Sinai yang dibebaskan untuk Camp David..Bukanlah sedemikian rupa kejamnya keadilan yang ku pinta.Lalu, keadilan apakah ini yang kau katakan?
Usah dibahaskan lagi,tidaklah aku reti untuk mengadili permainan ini,cukupla aku reti untuk mengadili diriku bahawa kebebasan itu wujud..Keadilan dan kebebasan itu sesungguhnya bukan terletak pada teks kata-kata perundangan, tetapi pada jiwa sang hakim..
Bebaskah aku sebenarnya?

Seakan-akan aku semakin tidak mampu untuk berkata-kata..

I know how to be silent..

but,
not trust-to-be silent.
not hope-to-be silent.
not patient-to-be silent.

Im full of hope,full of trust, and full of patient..

Jika Tuhan memberi HARAPAN kepada seseorang hambaNya, tentu Dia mengilhamkan kepada hamba itu untuk mewujudkannya..dalam diam.sepi.silent...supaya dekat denganNya..Dalam diam-diam,bukankah hamba yang paling dekat dengan Tuhan?Dalam diam-diam,bukankah Sunni yang paling dekat dengan Syiah?Dalam diam-diam,bukankah Mesir yang paling dekat dengan Israel?Dalam diam-diam,bukankah Ikhwan Muslimin yang paling dekat dengan Isma?Dalam diam-diam,bukankah Kahfi yang paling dekat dengan Maryam? .S.i.l.e.n.t.

Pengembaraan ini sudah terlalu lama.And so now we own both readers and critics in this long journey.Kerna perlahan-lahan manusia akan mengenali jua..Aku mengerti..

(suara latar "when da dajal come to earth" by mutusamy)

Sebagaimana si Dajal yang membuat manusia secara perlahan-lahan mengenali dirinya..peribadinya,wataknya,karektornya malah struktur fizikalnya turut ditunjukkan,diceritakan dan disebarkan kepada umat manusia secara perlahan-lahan dan silent,agar lewat kemunculannya sekejap nanti, manusia akan dapat menerimanya..Dekat dengannya.

Darihal lewat lama lagi, kisahku ini pasti tersalai menjadi ayat-ayat cinta.Persis ayat Dalai Lama ini yang disumbat ke dalam mulutku supaya aku terus mengayat:


" This world is not perfect "

Bilamana aku semakin tidak mampu untuk sempurna..Berilah aku peluang itu sekali lagi..Untuk diulangi sekali lagi..Jika aku seorang lelaki,maka inilah idea yang penuh emosi.Dan jika aku seorang perempuan,maka inilah kepercayaan yang penuh emosi.Ketidakmampuan adalah satu proses sementara keyakinan bakal adalah hasilnya...

Kalau beginilah,inikan maka hasilnya?KEYAKINAN YANG PENUH EMOSI..owh!
Aku selalunya begini...Inilah cerita sebenarnya.



" The fact that there is always a positive side to life is the one thing that gives me a lot of happiness. This world is not perfect.There are problems.But things like happiness and unhappiness are relative.Realizing this gives u HOPE"..

_dalai lama_

No comments:

Post a Comment