Friday 22 January 2010

Kahfi mengajarku...

Walau aku senyum bukan bererti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini,di jiwa ini
Hampa..

Ku bertemu sang kahfi di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina..

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terangmu
Biarkanlah aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan aku restu dan halalmu
Tuhan berikan aku cinta!


Supaya Kahfi terus memahami..setelah kali ke berapa kali kahfi sentiasa sering memahami..

Cinta itu adalah ibarat..Ibarat orang sakit yang meminum ubat yang tidak enak.Khilaf dari segi rasanya yang pahit,ia tentunya musibah.Namun, dari segi ia dapat menghilangkan penyakit yang lebih berbahaya dari rasa pahitnya ubat itu,ia menjadi kenikmatan.Sebuah keburukan yang sedikit yang dapat menghilangkan keburukan yang lebih besar adalah kenikmatan.Itulah asbabnya..Orang yang tolak asbab adalah bodoh dan orang yang yakin dengan asbab lagi lagilah bodoh..

Orang 'buta' tidak boleh bercinta!Kerana akan membawa seksa yang lebih dorjana dari dajalnya si dajal.Mengapa?Kerana racun yang terkandung di dalamnya lebih berbahaya daripada manisnya madu itu sendiri.Hanyalah si buta yang tidak dapat membezakan madu lalu mencampurkannya sendiri dengan racun untuk dijadikan minuman hidangan.Tetapi..

Kahfi tidak buta bukan??

Cinta itu ada tabiat cinta..Tabiatnya ibarat apabila kahfi meminum ubat yang tidak enak.Tabiatnya ubat,rasanya yang pahit..ia pasti akan melukakan kahfi.Bersabarlah sedikit wahai sayang..
Kerana juga tabiatnya sang ubat,apabila sabar menunggu,ibarat ketika sabarnya seorang hamba menanti jodohnya,sang ubat akhirnya akan menyembuhkan penyakit.Sebuah kesabaran yang sedikit yang dapat menghilangkan kelukaan batin yang lebih besar..itulah cinta..Dan batin cinta akan terus tersuluh dengan zahirnya.Kerana itulah tabiat cinta.Kerana cinta tidak pernah buta..tidak teraba raba....

YA ALLAH,

Akulah hamba yang Engkau beri perintah,namun aku cuai.Akulah hamba yang telah Engkau beri larangan,namun aku membangkang.Seandai Engkau mengampuniku,bererti karunia buat diriku.Tetapi kalau Engkau menyeksaku,tidaklah Engkau berbuat zalim.Maha suci Engkau,sungguh tidak ada yang berhak disembah melainkan Engkau..

DemiMu,pabila Engkau memberi pengampunan kepadaku,lebih layak aku merasa malu dengan apa yang bakal aku persembahkan kepadaMu!Dalam aku masih teraba raba dalam terangnya cintaMu,wahai sang Pengampun!!Mengapa?


Tatkala hatiku membeku dan perjalananku terganggu,
Ku jadikan HARAPANKU kepadaMu sebagai jalan utama..

Sungguh aku diberatkan oleh dosa dosaku,
Namun bila aku iringi dengan keampunanMu ya Robbi,
Oh keampunanMu lebih besar adanya..

Selama aku memohon meminta dan terus meminta dan akan terus...selama itu pula Engkau tetap memberi dan akan tetap terus memberi sebagai pemuliaan dan kurnia..
Lalu,mana mungkin aku berputus asa??Sabarlah wahai dua hati....Tuhan sedang memberi..

Kalau bukan Engkau yang memberi,tidak seorang ulama' pun mampu melawan iblis selalu..bagaimana tidak?Bukankah si iblis telah menjerumuskan si lemah Adam,bapa sekalian manusia?
Tapi Ya Allah..
Bukanlah aku si suci Maryam yang begitu tabah berlindung kepadaMu dari onar fitnah dunia dan bukanlah dia si agung Kahfi yang melindungi dunia dengan 10 ayat pertama dan terakhir utk melawan si Dajal..

Moga bersatu Kahfi dan Maryam dalam rahsia kalimah cintaMu..

No comments:

Post a Comment